I henhold til nullutslippsmålene fra Nasjonal transportplan skal alle nye lette varebiler og bybusser være nullutslippskjøretøy i 2025. Videre skal nye tyngre varebiler, 75% av nye langdistansebusser og 50% av nye lastebiler være nullutslippskjøretøy innen 2030.
Nedenfor sammenlignes Statens vegvesens tall over førstegangsregistrerte kjøretøy for 2021 og 2022. Tallene viser svært god fremgang på noen segmenter, mens det går noe tregere andre steder.
I 2022 var:
- 29% av nye lette varebiler nullutslippskjøretøy. Dette var en økning på 14,9 prosentpoeng fra 2021.
- 71,8% av nye bybusser nullutslippskjøretøy. Dette var en økning på 58,5 prosentpoeng fra 2021.
- 21,8% av nye tyngre varebiler nullutslippskjøretøy. Dette var en økning på 3 prosentpoeng fra 2021.
- 39,1% av nye langdistansebusser nullutslippskjøretøy. Dette var en økning på 35,8 prosentpoeng fra 2021.
- 7,7% av nye lastebiler nullutslippskjøretøy. Dette var en økning på 6,3 prosentpoeng fra 2021.
I Statens vegvesen sine tall er det helelektriske kjøretøy og de som drives på hydrogen som kategoriseres som nullutslipp. Når det gjelder tallene for bybusser inkluderes gass som nullutslipp.
Ønsker du mer informasjon og flere grafer som viser nullutslippskjøretøyenes utvikling kan du klikke her.