Salgstall for grønne kjøretøy i 2024: Vi er langt fra mål
Ingelin Noresjø mener derimot at det også er lyspunkter fra fjorårets salgstall.
Ingelin Noresjø mener derimot at det også er lyspunkter fra fjorårets salgstall.
Ifølge GLPs beregninger er utviklingen for grønne kjøretøy i landtransporten på stedet hvil.
-Vi synes det er synd at salgstall fra fjoråret ikke er sterkere. Samtidig ser vi en positiv utvikling for lastebiler over 16 tonn. Det er her utslippene er størst. Salget for busser sank mest i fjor. Det kan ha en sammenhen med probleme vi så forrige vinter. Uansett er vi sikre på at omstillingen i transportsektoren er godt i gang. Og vi er klare for å brette opp ermene for bransjen i 2025, sier Noresjø.
Overordnet om tallene
Tallene viser en økning for lastebiler over 16 tonn og en nedgang for buss. Ellers tallene nesten undret for lastebiler under 16 tonn og varebiler.
Lastebiler over 16 tonn
Trenden for lastebiler over 16 tonn er positiv. I 2024 var 19 prosent av lastebilsalget i dette segmentet fossilfritt. Fra en fossilfri andel på 12% i 2023 er dette en økning på 7 prosentpoeng. Biogasslastebiler leder veien med en andel på 12 prosent. Opp fra 8 prosent i 2023. etterfulgt av batterielektriske lastebiler med en andel på 8 prosent. Det er en dobling fra 4 prosent i 2023. I denne kategorien stod Volvo for 57 prosent av nybilgsalget i 2024 etterfulgt av Scania med 31 prosent av salget.
Lastebiler under 16 tonn
Ser vi på lastebiler med under 16 tonn totalvekt var nysalget 48 prosent fossilfritt i 2024. Av dette var 5 prosent biogass og 43 prosent batterielektrisk. I 2023 var den fossilfrie andelen 57 prosent. Det er med andre ord en nedgang på ni prosentpoeng fra det foregående året. Dette er samtidig en liten gruppe av lastebilene med 728 solgte kjøretøy totalt.
Busser
Av busser som ble solgt for by-, ekspress og langdistansebusser var 44 prosent av salget fossilfritt i 2024. Dette er en nedgang fra 63 prosent i 2023.
Bybussene hadde en markant nedgang fra 87 prosent fossilfritt i 2023 til 73 prosent i 2024. Samtidig er det relativt få kjøretøy det er snakk om 286 nye bybusser i 2024 totalt. Når en stor aktør gjør et innkjøp på over 50 busser gir dette store utslag i andelen.
Varebiler
Batterielektriske varebiler står på stedet hvil fra 2023 med en andel på 30 prosent av nysalget. Dette til tross for bedre modeller på markedet. Det er ganske tydelig at vi er langt unna målet om 100 prosent batterielektriske lette varebiler i 2025. Det derfor behov for å finne nye grep for å få fart på salget nasjonalt. Oslo kommune har hatt et ønske om å øke andelen el-varebiler og det ser ut til å ha effekt. Salget i Oslo var på 44 prosent for elektriske varebiler.