Rapport: Klimaanalyse av norsk landtransport

I denne rapporten har Grønt Landtransportprogram laget en klimaanalyse av norsk landtransport. Det inkluderer utslipp fra tunge kjøretøy som lastebiler, busser og varebiler.

I denne rapporten har vi i Grønt Landtransportprogram (GLP) laget en klimaanalyse av norsk landtransport. Det inkluderer utslipp fra tunge kjøretøy som lastebiler, busser og varebiler.

Rapporten er delt inn i tre deler.

I den første delen av rapporten tar vi for oss status for den norske kjøretøyparken. Her har vi sett
på hvor mye av den norske bilparken som er fossilfri, hvor mange grønne kjøretøy som selges
hvert år og hvor mye de ulike kjøretøyene slipper ut.

I del to av rapporten ser vi nærmere på utslippskuttene frem mot 2030. Vi tror det er vanskelig å nå klimamålene for landtransporten. Til det er tiden for knapp. Selv om 100 prosent av alle nye tunge kjøretøy skulle være fossilfrie fra i dag til 2030, vil vi ikke nå målene. Samtidig mener vi det er mulig å få til store utslippskutt hvis vi gjennomfører forsterkede tiltak nå. Handler vi raskt mener vi at klimamålene kan nås i 2034/35. Men da må vi løfte transportsektoren på klimaagendaen. I rapporten har vi derfor laget et høyscenario og et lavscenario. For høyscenarioet har vi samlet
alle tiltak vi mener er nødvendig for en raskere omstilling. I lavscenarioet har vi antatt en fortsettelse av dagens politikk.

I tredje og siste del gir vi en oversikt over status og utfordringer for de ulike løsningene for grønn omstilling i landtransporten. Det inkluderer elektrifisering, biogass, hydrogen og biodrivstoff.

I analysene har vi benyttet data og informasjon fra mange ulike kilder. Har du innspill til rapporten kan du ta kontakt med markedsanalytiker Simen Narum i GLP, .

Du finner rapporten her: klimaanalyse-av-norsk-landtransport_05062024.pdf (nho.no)