Østlandets første fyllestasjon for biogass, hurtiglading og hydrogen

Foto: Østlandssamarbeidet.

Fredag 19. september ble planene for en komplett energistasjon på Innlandsporten offisielt lansert. Lanseringen markerer et stort skritt fremover for grønn transport i Norge. Prosjektet har mål om å etablere en av Norges første komplette energistasjoner for tungtransport som vil bidra til å kutte utslipp i transportsektoren.

Lanseringen fant sted ved Coop Prix på Innlandsporten. Tilstede var lokale politikere, representanter fra grønn næringstransport, nøkkelaktører fra offentlig sektor og ledere fra de viktigste infrastrukturutviklerne som Coop, Gasum, Vireon og Ionity.

Blant deltakerne på lanseringen var Per-Gunnar Sveen, fylkesvaraordfører i Innlandet fylkeskommune. Han uttrykte støtte til prosjektet og kalte det et eksempel på den ønskede utviklingen. Han påpekte at Stange går foran og at dette er det grønne skiftet i praksis. Ordfører Bjarne H. Christiansen fra Stange kommune betonte viktigheten av at ingen matjord går tapt og uttrykte håp om at prosjektet vil skape positive ringvirkninger for næringsutvikling i området.

Erik Habberstad, næringssjef i Stange kommune, beskrev etableringen av energistasjonen som en milepæl for grønn næringstransport i Norge. Han fremhevet hvordan stasjonen vil forenkle overgangen til nullutslippskjøretøy for transportsektoren og redusere utslippene fra tungtransporten. Dag Roger Rinde, administrerende direktør i Coop Innlandet, delte entusiasmen for prosjektet og forklarte at Innlandsporten vil være en av Norges største energistasjoner. Han understreket viktigheten av samarbeid med kommunen og hintet om spennende fremtidsplaner som de ikke avslørte ennå.

Å få på plass infrastruktur er avgjørende

Gasum, som har operert en biogassfyllestasjon i området i ni måneder, ser på Innlandsporten som et strategisk knutepunkt for biogass og andre grønne drivstoff. Ionity planlegger å bygge offentlige hurtigladere for lastebiler på østsiden av E6, og Vireon arbeider med å etablere en hydrogenstasjon for komprimert hydrogen på vestsiden av E6.

Guttorm Tysnes, regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund, understreket viktigheten av å få infrastrukturen på plass for å støtte overgangen til grønn transport. Han påpekte utfordringene lastebileiere står overfor når de skal velge riktig teknologi, oppfordret til en mer balansert tilnærming fra myndighetene og poengterte behovet for støtte og forutsigbarhet i denne overgangsfasen.

Samarbeid mellom det offentlige og private

Energistasjonen er et ambisiøst prosjekt som representerer samlokaliseringen av elektriske ladestasjoner, biogassfyllestasjoner og hydrogenstasjoner. Dette unike initiativet vil være en verdifull ressurs for transportnæringen og er lokalisert på Innlandsporten, som er et nøkkelområde for transportkorridorene E6 og riksvei 3 mellom Oslo og Trondheim.

Dette prosjektet er også en del av det større initiativet "Energistasjoner for grønn næringstransport", som søker å akselerere etableringen av energistasjoner på Østlandet i samarbeid med kommuner, fylkeskommuner, Statens vegvesen og infrastrukturaktører. Prosjektet støttes økonomisk av Klimasats, og det legger vekt på samarbeid og koordinering for å oppnå en rask omstilling av tungtransporten mot utslippsfrihet.

Energistasjonen på Innlandsporten er et inspirerende eksempel på hvordan offentlige og private aktører kan samarbeide for å fremskynde grønn transport, og det gir håp om at Norge kan nå sine klimamål og skape en mer bærekraftig fremtid for transportsektoren.

Om prosjektet:

Innlandsporten Energihub

Stange kommune lanserer, sammen med Østlandssamarbeidet og Osloregionen planer for en av Norges første komplette energistasjoner for tungtransport. Dette er en milepæl i omstillingen til fossilfri tungtransport, og for reduksjon av utslippene fra veitransport.

Innlandsporten, som åpnet offisielt i 2017, er en sentral lokasjon for transportkorridorene E6 og Riksvei 3 mellom Oslo og Trondheim. Tomtene er på ca 55 dekar øst for E6 og ca 55 dekar vest for E6 netto ferdig regulert næringsområde. Årsdøgnstrafikk tunge kjøretøyer i området: Ca 3.000 (E6, Rv3, Fv24)

Tomteeier Coop har kjørt på biogass i noen år, og biogassleverandøren Gasum var den første aktøren rettet mot til tungtransport i til å åpne. Deres fyllestasjon har nå vært operativ i 9 måneder, og er allerede godt besøkt.

I tillegg til biogass skal Ionity bygge offentlige hurtigladere for lastebiler på østre siden av E6. I første omgang etableres fire ladepunkter tilpasset lastebil, CSR2 med en effekt på 350kW per lader, tilknyttet Elvia sitt 11kV distribusjonsnett. Dette blir det største ladeanlegget til Ionity i hele Europa.

På vestre siden av E6, sammen med Gasums fyllestasjon, er Vireon i prosess for å bygge en hydrogenstasjon for komprimert hydrogen. Det vil være både 350 og 700-bars dispensere tilgjengelig. Gasum og Vireon vil bruke samme av- og påkjørsel.

Samlokalisering av el, biogass og hydrogen er nytt i Norge og sett i sammenheng med allerede etablerte aktører på området, som i tillegg til en Coop-butikk blant annet er en Circle K-stasjon og en Burger King, vil dette bli et verdifullt knutepunkt for transportnæringen. Tabellen nedenfor viser hva som vil bli tilbudt tunge og lette kjøretøy når energistasjonen er ferdig utbygd.

Aktør

Hydrogen

Biogass

El.lader tung bil

El.lader personbil

Batteribytte

Diesel/bensin

Ionity

 

 

4

36

 

 

Gasum

 

x

 

 

 

 

Vireon

x

 

 

 

 

 

Ragde

 

 

 

6

 

 

Kople

 

 

2

16

 

 

Tesla

 

 

 

24

 

 

Mer

 

 

 

8

 

 

Nio

 

 

 

 

1

 

Circle K

 

 

 

8

 

x

 

Lansering av planene 15. september, kl 11:00

Den 15. september inviteres det til mini-seminar med presentasjon av planene for Energistasjon Innlandsporten

I tillegg til lokale politikere, vil arrangementet inkludere deltakelse fra aktører innen grønn næringstransport; næringssjef Erik Habberstad, Stange kommune, prosjektledelse fra prosjektet “Energistasjoner for grønn næringstransport”, næringsaktører og utbyggere av infrastruktur som Coop som grunneier, energistasjonsaktører Gasum, Vireon og Ionity.

Dette arrangementet markerer en milepæl i utviklingen av grønn transport i transportkorridorene Oslo – Trondheim, gjennom Gudbrandsdalen og Østerdalen og for arbeidet med bærekraftig næringsutvikling i Hamarregionen. Etableringen av energistasjonen viser hvordan et godt samarbeid mellom offentlige og private aktører kan bidra til en raskere omstilling av transportsektoren, noe som er  avgjørende for at Norge skal nå klimamålene.

 

Om Osloregionen

Osloregionen IPR er et strategisk samarbeid som består av 65 kommuner inkludert Oslo kommune. Osloregionen jobber for at hele hovedstadsregionen skal være en bærekraftig og internasjonalt konkurransedyktig region.

 

Om Østlandssamarbeidet

Østlandssamarbeidet er et politisk samarbeid mellom Oslo kommune, Viken fylkeskommune, Innlandet fylkeskommune og Vestfold og Telemark fylkeskommune. Samarbeidet skal bidra til å utvikle Østlandet som en bærekraftig og konkurransedyktig region i Europa med en regional balansert utvikling i landsdelen.

 

Om prosjektet Energistasjoner for grønn næringstransport

Mangel på infrastruktur er av transportbransjen pekt på som en vesentlig barriere for omstillingen til utslippsfri transport. Høsten 2022 startet Osloregionen og Østlandssamarbeidet derfor opp et felles prosjekt for å bidra til raskere etablering av energistasjoner på Østlandet. Gjennom prosjektet samarbeider kommuner og fylkeskommuner for koordinering, planlegging og erfaringsutveksling om etablering av energistasjoner. Prosjektet samarbeider også med Grønt landtransportprogram, Statens vegvesen og infrastrukturaktører.

Samarbeid og koordinering er avgjørende for å få fortgang i omlegging av tungtransporten. Det er viktig at kommunene prioriterer å sette av arealer til infrastruktur, samtidig som at det ikke skal innebære for store naturinngrep.

I prosjektet gjennomføres befaringer ved ulike lokasjoner på Østlandet. I tillegg til kommunene deltar også transportnæringen, Statens vegvesen og nettselskap på befaringer. Det bidrar til god dialog om muligheter og barrierer for etablering av infrastruktur ved de ulike tomtene.

Prosjektet er økonomisk støttet av Klimasats.