Vellykket biogassmøte i Førde
Torsdag 23. november arrangerte GLP og REMA 1000 sitt andre distriktsmøte i forbindelse med biogasspiloten. Totalt 28 personer møtte opp, og hele verdikjeden var representert.
Torsdag 23. november arrangerte GLP og REMA 1000 sitt andre distriktsmøte i forbindelse med biogasspiloten. Totalt 28 personer møtte opp, og hele verdikjeden var representert.
For å skape lokal forankring av biogasspiloten, inviteres lokale aktører i både Nord-Norge og på Vestlandet til fysiske informasjonsmøter. I Førde ønsket GLP og REMA 1000 flere store transportaktører velkommen til møte i Concordbygget, den 23. november.
Etter en kort presentasjon av selve pilotprosjektet, fortalte Arild Bruland fra Sogn og Fjordane energi, om deres satsing på produksjon av biogass i Gloppen kommune. Her er det håp om å starte produksjon i Byrkjelo i årsskiftet 2025/2026.
Prosjektleder for biogassanlegget i Gloppen kommune, Arild Bruland, fortalte om hvordan et biogassanlegg fungerer, og de positive ringvirkningene biogass kan få lokalt.
Deretter fulgte representanter fra Gasum og Gasnor opp med informasjon rundt utbygging av fyllestasjoner, samt praktiske forskjeller mellom flytende (LBG) og komprimert biogass (CBG).
Samantha Digre, Business Development Manager i Gasnor, forklarte fylleprosedyrene for flytende og komprimert gass.
På talelisten sto både transportkjøpere, transportører og kjøretøyprodusenter. Et felles budskap var at det ikke bare finnes én løsning for å nå utslippsmålene, men at en miks av drivlinjer må til.
Kristian Stapnes fra Bring Cargo, hadde tatt turen fra Stavanger til Førde for å fortelle om hvordan Bring arbeider med utslippskutt, og hvordan de ser for seg miksen av drivlinjer de neste årene.
Lokasjoner skapte engasjement
I etterkant av presentasjonene var det satt av god tid til spørsmål og diskusjon, og et av temaene som skapte engasjement i salen var lokalisering av fyllestasjoner.
- Hvorfor vil Enova at det etableres fyllestasjon på Håbakken, samtidig som Statens Vegvesen nattestenger Lærdalstunellen, og sender tungtrafikken på andre veier i fem år fremover? var et av spørsmålene som ble luftet.
Nettopp dette er et godt eksempel på hvor viktig prosjektarbeidet som REMA 1000 nå leder er. Gasum som er tildelt utbyggingsstøtte fra Enova, tok med innspillet videre. Kanskje vil vi på sikt se en mer bransjetilpasset utbygging enn det som nå er planlagt.