Nytt kunnskapsgrunnlag om stoppmønster for lastebilene

Publisert

Den 15. februar lanserte GLP resultater fra en nasjonal stoppmønster-analyse gjort av TØI, som viser detaljert informasjon om hvor lastebilene har korte og lange stopp.

Høsten 2022 startet Osloregionen og Østlandssamarbeidet opp et felles prosjekt for å bidra til raskere etablering av energistasjoner på Østlandet. Kommuner og fylkeskommuner har viktige roller og vil gjøre sin del av jobben. Prosjektet, som er støttet av Klimasats, skal bidra til å få ned klimagassutslippene fra tyngre kjøretøy.

Energistasjonsprosjektet samarbeider tett med Grønt landtransportprogram (GLP) og Statens vegvesen. Den 15. februar lanserte GLP resultater fra en nasjonal stoppmønster-analyse gjort av TØI, som viser detaljert informasjon om hvor lastebilene har korte og lange stopp. Resultatene er presentert i et digitalt kart, der samarbeidet med energistasjonsprosjektet og GIS-kompetanse fra Viken fylkeskommune har vært viktig.

- Denne dagen vil bli en merkedag for etablering av lade- og fylleinfrastruktur for tunge biler i Norge. Jeg har forventning om at etableringen vil skyte fart framover, sier Ingelin Noresjø.

- Vi er tre parter som utfyller hverandre og får hverandre til å løpe fortere mot felles mål. Jeg vil rose både Statens vegvesen og energistasjonsprosjektet som Osloregionen og Østlandssamarbeidet står bak, for samarbeidet om dette kunnskapsgrunnlaget. Det første i sitt slag i Norge! fastslår Noresjø.

Stein Brembu i Statens vegvesen slutter seg til Noresjø sin uttalelse.

- Vi skal lage en utrullingsplan for ladestasjoner langs riksvegnettet innen 1. juli 2023 og kartlegge arealer langs riksveinettet som kan brukes til lading, sier han. Samarbeidet er viktig for koordinering og kunnskapsdeling, noe som igjen bidrar positivt for vår oppfølging av regjeringens ladestrategi, avslutter Brembu.

- Dette samarbeidet viser hvor viktig det er med samarbeid mellom de tre forvaltningsnivåene, GLP og deres partnere. Vi har stor tro på at vi gjennom dette samarbeidet kan forsere utviklingen for omstilling av tungtransport til nullutslipp mot 2030, sier Eva Næss Karlsen, Osloregionens prosjektleder i energistasjonsprosjektet.

Stoppmønsteranalysen finner du her 

Les mer

Kontakt oss om Grønt landtransportprogram
Om Grønt landtransportprogram
Forside