Nullutslippsone i Oslo - når og hvordan?

Publisert

Foreslått avgrenset område rundt indre bomsnitt (Ring 2).

Med ambisjonen om å bli verdens første utslippsfrie storby, har Oslo kommune gjennomført en utredning og vurdering av når og hvordan Oslo kan innføre nullutslippssone.

Utredningen konkluderer med anbefalingen om at en innføring av en nullutslippssone bør tidligst skje i 2025, og bør rettes mot varebiler og tungtransport først.    

Veitrafikken står for over 50 prosent av klimagassutslippene i Oslo, og er dermed den sektoren med størst utslipp i hovedstaden. En nullutslippssone er derfor et virkemiddel opp til vurdering for å sørge for en omstilling av kjøretøyparken.

Oslo kommune har et uttalt mål om å redusere direkte utslipp med 95 prosent innen 2030 sammenlignet med 2009-nivå. Bymiljøetaten har fått i oppdrag fra Byrådsavdeling for miljø og samferdsel å utrede hvordan en slik sone kan fungere i Oslo.    

– Oslo skal bli verdens første utslippsfrie storby samtidig som vi gjør byen bedre å bo i. Jeg er glad for å få dette faglige underlaget til et av Oslos viktigste klimatiltak, som også gir mindre luftforurensing og støy. Nå skal jeg sette meg inn i rapportens anbefalinger. Oslo og andre storbyer venter nå på at regjeringen skal gi kommunene mulighet til å innføre nullutslippssoner, sier Sirin Stav, byråd for miljø og samferdsel.

Hva er en nullutslippssone?

En nullutslippssone er et geografisk avgrenset område der kun nullutslippskjøretøy har tilgang. Målet med nullutslippssonen er at den skal redusere klimagassutslipp fra veitrafikken i Oslo, og i tillegg bidra til en raskere omstilling av bilparken. I dag har ikke Oslo lovhjemmel til å innføre en nullutslippssone. Byrådsavdeling for miljø og samferdsel ønsker å innføre nullutslippssone så snart hjemmelsgrunnlaget er på plass fra nasjonale myndigheter. 

Varebiler og tungtransport først ut

Bymiljøetaten anbefaler en totrinns utrullingsprosess der tiltaket først rettes mot varebiler og tungtransport. I andre trinn vil tiltaket også omfatte personbiltrafikken. Det anbefales en geografisk avgrensning for nullutslippssonen langs indre bomsnitt (Ring 2, se kart). For å gi rimelig tid til omstilling for næringsliv og befolkning anbefaler Bymiljøetaten at det ikke opprettes en nullutslippssone før tidligst 2025, gitt at hjemmelsgrunnlaget avklares i 2023. Dersom en nullutslippssone innføres i 2025 for varebiler og tungtransport, anbefales innføring av trinn 2 (personbiltrafikk) to år senere. 

Bymiljøetaten anbefaler at det gis unntak for beboere frem til 2030. Andre anbefalte unntak er trafikantgrupper som har samfunnsmessige behov som bevegelseshemmede (HC-kjøretøy/HC-kort), utrykningsbiler og beredskapskjøretøy.  

Tilstrekkelig ladeinfrastruktur må være på plass først

For at en nullutslippssone skal fungere godt mener Bymiljøetaten at enkelte forutsetninger må være på plass. Rapporten anbefaler at det må være etablert tilstrekkelig med ladeinfrastruktur, samt minst en bylogistikkterminal der transportører som ikke har nullutslippskjøretøy har mulighet til å levere varer som skal inn i sonen. Dette har blitt understreket som forutsetninger av næringsliv og innbyggere innenfor Ring 2, gjennom medvirkningsprosessene Bymiljøetaten har hatt med disse.

Fagrapporten er nå oversendt Byrådsavdeling for miljø og samferdsel. Rapporten inneholder et sammendrag av utredningene som er gjennomført av blant annet Multiconsult, samt en vurdering av resultatene utført av Bymiljøetaten og Klimaetaten. Den avslutter med anbefalinger til videre arbeid og innføring av en nullutslippssone.

Har du spørsmål eller ønsker å lese rapporten i sin helhet? Klikk her

Hvordan responderer næringslivet?

Næringslivet i Oslo er motivert for en omstilling til utslippsfri transport, men mener bedre lademuligheter og støtteordninger er nødvendig for å få det til, skriver Oslo kommune etter å ha snakket med 56 ulike næringsaktører, organisasjoner og enkeltpersoner om hvordan de vil påvirkes av et forbud mot fossile kjøretøy i Oslo sentrum.

Rapporten viser at det er stor vilje til å gå over til utslippsfrie kjøretøy. De store næringsaktørene er allerede godt i gang med å bytte ut sine fossile kjøretøy med elektriske alternativer. De ser derfor ikke store utfordringer med en eventuell nullutslippssone i sentrum. De små og mellomstore bedriftene med mindre økonomiske muskler, mener derimot at det planlagte tidspunktet for innføring av nullutslippssone kommer for tidlig. De etterlyser økonomiske støtteordninger til både kjøretøy og lading.

 

Les mer

Kontakt oss om programmet
Organisering
Forside