MAN leverer 100 hydrogenlastebiler til Norge i 2025

Norge blir et foregangsland for hydrogenlastebiler. Den tyske lastebilprodusenten MAN skal produsere en førserie på 200 hydrogenlastebiler i 2025. 100 av disse skal leveres til Norge- Dette er en verdensnyhet og en milepæl for arbeidet med å kutte utslipp i transportsektoren, sier Jan Carsten Gjerløw, leder av H2Truck-prosjektet.

-Jeg vil gratulere norsk hydrogenbransje med denne nyheten. Det er stort at en av verdens største lastebilprodusenter nå satser i Norge. Transportsektoren er Norges største utslippssektor, hvor tungtransporten alene står for 10 prosent av utslippene. For å klare omstillingen trenger vi alle gode løsninger, sier Ingelin Noresjø, daglig leder i Grønt Landtransportprogram.

I prosjektet deltar sentrale aktører i hele verdikjeden innen produksjon og bruk av grønt hydrogen, med et mål om å få de 100 første hydrogendrevne lastebilene på norske veier innen neste år.

Norge først ut
MAN er en av verdens største lastebilprodusenter. Når selskapet nå skal produsere en førserie på totalt 200 hydrogenlastebiler innebærer det en milepæl i satsingen på hydrogen til tungtransport i global målestokk. Norge er det første landet som får tilgang til lastebilene.

-Vi gleder oss veldig til nå å kunne tilby denne nullutslippsløsningen til interesserte kunder, sier Steinar R. Berg og Magne Skjerven, begge med ansvar for salg til storkunder hos MAN Truck & Bus Norge.

-MANs mål med å tilby hydrogenlastebilene er å tilby en alternativ nullutslippsteknologi i segmenter som er utfordrende å elektrifisere, sier Johnny Martinsen, produktsjef last i MAN Truck & Bus Norge.

Han trekker fram:

  • Høy nyttelast, god rekkevidde og rask fylletid: Vi skal levere en førserie hydrogen trekkvogner i 6x2 og 6x4 utgave som er godt egent for norske forhold med en rekkevidde fra 450 til 500 km og som kan tankes i løpet av 10-12 minutter.
  • Vårt fokus er fortsatt klart på BEV: Elektrisk drivlinje har betydelige fordeler i forhold til andre drivkonsepter når det gjelder drifts- og energikostnader, spesielt innenfor lokal godstransport. Vår nye hydrogendrevne hTGX gjør at vi nå også kan tilby en alternativ og komplementær nullutslippsløsning til vår nye generasjon elektriske kjøretøy. Den vil passe godt til segmenter som er mer utfordrende å elektrifisere slik som langtransport og anleggssegmentet.
  • Optimalisert for krevende operasjoner: MAN hTGX er godt egnet for høye norske totalvekter. Den er robust og pålitelig og takler godt utfordrende miljøer. Den er også ideell for våre nordiske klimatiske forhold og utfordrende topografi.
  • Velprøvd MAN-teknologi: Som et 100 % MAN-produkt er MAN hTGX basert på den velprøvde TG-serien og bruker nyskapende og original MAN teknologi fra motorfabrikken i Nürnberg. Denne kombinasjonen garanterer høy ytelse, høy kvalitet og enkelt / rutinemessig vedlikehold.
  • Sterk partner: Vi har registrert stor interesse for hydrogenforbrenningsteknologien innenfor segmentene langtransport og anlegg fra norske aktører, og det er én av grunnene til at nettopp Norge er valgt som første land, avslutter Martinsen.

Serieproduksjon av lastebilen kan starte allerede i andre halvår 2026.  

Disse første 100 lastebilene legger dermed grunnlaget for en rask oppskalering.

Nå kan hydrogenstasjonene bygges

En forutsetning for at hydrogenlastebilene kan rulle på norske veier er at det bygges fyllestasjoner. For å sikre en koordinert utrulling har MAN jobbet tett sammen med det norske selskapet Vireon, som skal bygge et nettverk av hydrogenstasjoner i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

-Det blir ingen hydrogenlastebiler uten fylleinfrastruktur, og vårt samarbeid med Vireon er derfor avgjørende for at nettopp Norge prioriteres så tungt, avslutter Martinsen.

Vireon har så langt fått tilsagn om støtte fra Enova til fire stasjoner i Norge.

-Vi er klare til å bygge hydrogenstasjoner for lastebiler i Norge og har jobbet tett sammen med MAN og H2 Truck for å få de første 100 hydrogenlastebilene på veien allerede i 2025, sier Per Øyvind Voie, daglig leder i Vireon.

Per Øyvind Voie, daglig leder i Vireon

De første stasjonene vil gjøre det mulig å bruke hydrogen i noen utvalgte korridorer. På sikt skal det etableres et nettverk av stasjoner som gjør at hydrogenlastebiler kan brukes i hele landet. Voie påpeker at myndighetene må bidra så takten i omstillingen kan øke.

-Hydrogen som drivstoff har alle egenskapene som skal til for å erstatte diesel fullstendig i tungtransporten – og når MAN nå går i gang med sin førserieproduksjon kan det skje raskt. Men skal vi lykkes trengs det en mye raskere oppskalering av både hydrogenproduksjon og fylleinfrastruktur. I det nye forslaget til NTP var hydrogen til tungtransporten knapt nevnt, så her må myndighetene mye sterkere på banen om de mener alvor med å kutte utslippene, sier Per Øyvind Voie.

Milepæl for norsk hydrogensatsing

Generalsekretær Ingebjørg Telnes Wilhelmsen i Norsk Hydrogenforum (NHF) mener MANs satsing er viktig ikke bare for den norske hydrogensatsing, men også for mulighetene til å nå klimamålene i transportsektoren. Miljødirektoratets vurdering er at måltallet for nye utslippsfrie lastebiler må økes til 100 % i 2030 dersom klimamålene skal nås.

-Da er vi avhengig av å ta i bruk både hydrogendrevne og batterielektriske lastebiler.  MANs lansering markerer starten på utrullingen av hydrogenlastebiler og -stasjoner. Dette er en milepæl for hydrogensatsingen i Norge, og svært viktig for å nå klimamålene innen transport sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.

Generalsekretær Ingebjørg Telnes Wilhelmsen i Norsk Hydrogenforum (NHF)

Samler hele verdikjeden

H2Truck-prosjektet er et samarbeid mellom lastebilbrukere, leverandører av hydrogen og lastebilprodusentene. Prosjektet skal øke kunnskapen i hele verdikjeden og bidra til å redusere barrierer og risikoen for den enkelte aktør. Prosjektleder Jan Carsten Gjerløw har samarbeidet med MAN i lang tid for å få til denne satsingen, og er svært fornøyd med at dette nå har lykkes og at Norge får tilgang til lastebilene først.

-Det er veldig gledelig at MAN nå kommer med de første lastebilene og raskt kan skalere opp produksjonen. Mange transportører er interessert i hydrogenlastebilene, men det er krevende å være tidlig bruker av ny teknologi. Et godt samarbeid mellom aktørene i verdikjeden vil sikre at hydrogen blir tilgjengelig når lastebilene kommer. Dette er fokuset i H2Truck, og jeg er glad for at utrullingen nå endelig kan starte, sier Jan Carsten Gjerløw, daglig leder i Evig Grønn.

Jan Carsten Gjerløw, daglig leder i Evig Grønn.

Les pressemelding fra MAN Bus & Truck SE (på engelsk) her

Kontaktinformasjon:

Bilder og fotokredit:

  • MAN hTGX: Foto: MAN
  • Per Øyvind Voie, Vireon: Foto: Kristin Stoylen
  • Ingebjørg Telnes Wilhelmsen, NHF: Foto: Ihne Pedersen
  • Jan Carsten Gjerløw, Evig Grønn AS. Foto: Kristin Svorte

Om MAN

MAN Truck & Bus er en av Europas ledende nyttekjøretøyprodusenter og leverandører av transportløsninger med en årlig omsetning på rundt 14,8 milliarder euro (2023). Produktporteføljen omfatter varebiler, lastebiler, busser, diesel- og gassmotorer samt tjenester knyttet til person- og godstransport. MAN Truck & Bus er et TRATON SE-selskap og sysselsetter ca. 33 000 mennesker over hele verden.

Om Vireon

Vireon ble etablert i 2023 og er ledende distributør av hydrogen for tungtransport i Norden. Selskapet skal bygge ut hydrogenstasjoner i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Enova har så langt gitt tilsagn til støtte til fire stasjoner i Norge, og det etableres nå også stasjoner i de andre nordiske landene. Vireon er datterselskap av Norwegian Hydrogen AS som er produsent av fornybart hydrogen.

Om Evig Grønn

Evig Grønn AS er et konsulentselskap som arbeider for å styrke bedrifters grønne konkurransekraft. Daglig leder Jan Carsten Gjerløw har arbeidet med hydrogen i mer enn 10 år og har omfattende erfaring fra utvikling og ledelse av internasjonale grønne prosjekter og fra offentlig-privat samarbeid.

Om H2 Truck

H2 Truck har som mål å få de 100 første hydrogenlastebilene til Norge, med tilhørende infrastruktur. Prosjektet startet i 2019, og har sentrale aktører i hele verdikjeden som partnere.

Veitrafikk står for 18 prosent av de totale klimagassutslippene, og over halvparten av utslippene fra transportsektoren. Utslippene fra tungtransport har økt de siste årene, til tross for økt bruk av biodrivstoff og mer effektive kjøretøy, og utgjør ca. halvparten av utslippene fra veitrafikken. Utslippene fra tunge kjøretøy og varebiler var i 2022 på totalt 4,5 millioner tonn CO2-ekvivalenter.

(Kilde: Miljødirektoratet).