IVECOs nye varebiler bidrar til utslippskutt og et renere bymiljø

Publisert

28. august var GLP på plass i IVECOs lokaler på Karihaugen. Vi fikk prøvekjøre den splitter nye Edaily.

IVECO er i disse dager på lanseringsturné i Norge der de viser frem de nyeste modellene for varebiler og lastebil. Karihaugen var andre stopp på Norgesturneen.

GLP ble tatt imot av Rune Hammer, key account manager, i IVECO. Han ga oss en innføring i de nye vare- og lastebilene.

-Dette er neste generasjons elektriske vare og lastebiler. Modellen vi fikk fremvist var av typen Edaily registrert som C1 (lett lastebil inntil 7,5tonn) denne har en rekkevidde på opptil 24 mil, noe som gjør den ideell for bytransport. Foreløpig er vi alene i markedet om å tilby denne typen rekkevidder, sier han.

Rune Hammer, key account manager, i IVECO

 Store utslippskutt og renere byer

Utslipp fra varebiler blir ofte glemt i klimadebatten. I 2022 slapp norske varebiler ut ca. 1,5 millioner tonn CO2. Det er nesten like mye som lastebilene. Ifølge Hammer kan vi få til store utslippskutt i dag.

-Med de rette ordningene kan vi få til mye utslippskutt allerede nå. Teknologien er her og bransjen ønsker omstillingen velkommen. Tilbakemeldingen vi får fra sjåførene er at de også foretrekker å kjøre elektrisk fremfor forbrenningsmotor. Elektriske biler er mer stillegående. Det bidrar til et bedre arbeidsmiljø. I tillegg vil vi få langt renere luft i byene, sier Hammer.

Ut på tur!

 

Klar for Norgesturné

Spesifikasjoner av de nyeste modellene: 

IVECO Daily  2024

         Den elektriske varebilen IVECO eDaily kan brukes til alle slags oppgaver, og du kan velge mellom ett, to, tre eller fire batterier, som kan tilpasses etter vekt og rekkevidde – opptil 300 km* (400 km ved bykjøring).

         Dette er det eneste elektriske lette nyttekjøretøyet som tilbyr lastevolum på opptil 19,6 m³, nyttelast på opptil 4,6 tonn – (samtidig som totalvekten er under 7,5 tonn, og derfor kan kjøres med førerkort for lett lastebil.) ( Hva kan du kjøre med førerkort klasse C1? | Statens vegvesen)

         Det nye dashbordet er utformet med sjåføren i fokus, noe som gir overlegen komfort. Det har et nytt brukergrensesnitt med et heldigitalt, konfigurerbart instrumentpanel på 10,25 tommer som standard, samt et nytt infotainmentsystem.

         Oppdragsfokuserte forbedringer som nøkkelløs Entry & Go.

         Nye kundesentriske tilkoblede funksjoner, for eksempel fjernkontroller og profilinnstillinger, gir sjåfører og flåteeiere økt effektivitet og en brukervennlig opplevelse.

         Oppfyller de nye GSR-kravene i 3,5-tonnsklassen.

         Nye og avanserte førerassistentsystemer (ADAS) som overgår lovpålagte krav, med varsling for myke trafikanter (VRU) samt autonom kjøring nivå 2, gir en sikker og stressfri kjøreopplevelse.

IVECO S-WAY 2024

         Den nye flaggskipmotoren xC13 Cursor kombinert med forbedret aerodynamikk, drivlinje og GPS-basert prediktiv kjøring reduserer drivstofforbruket med opptil 10 prosent.

         Customer Uptime Centers effektivitetsforbedrende tjenester og avanserte overvåking kan redusere forbruket med ytterligere 4 %, noe som gir en betydelig lavere total eierkostnad.

         Helt nytt interiør med ny design, nye sjåførsentrerte funksjoner og en mer «personbillignende» ergonomi som gir en førsteklasses sjåføropplevelse.

         Heldigitalt førerhus med TFT-instrumentpanelt, ny infotainment og speilløse ryggekameraer

         Topp moderne sjåførassistanse opptil nivå 2 gir bedre sikkerhet og kjørekomfort