H2Truck blir hydrogenpilot i Grønt Landtransportprogram (GLP)

Publisert

– Vi har gjennomført piloter for elektrifisering, biogass og utslippsfrie langdistansebusser, og har lenge ønsket oss en pilot også på hydrogen. Det får vi gjennom H2Truck og Vireon, Sier Ingelin Noresjø.

H2Truck ble startet i 2019, og har blant annet arbeidet med å få de store produsentene til å distribuere sine hydrogenlastebiler til Norge. Et viktig gjennombrudd var da MAN i 2024 offentliggjorde produksjonen av en førserie av hydrogenlastebiler med forbrenningsmotorer, hvor Norge var hovedsatsingsland med 100 lastebiler planlagt solgt.

Nå arbeides det med å få etablert hydrogenstasjoner langs korridoren Oslo-Trondheim, som er den Enova har pekt ut først.

– Vireon har fått støtte til stasjoner i alle de fire områdene som ble lyst ut, og vi jobber nå på spreng for å nå Enovas frist om investeringsbeslutning innen utgangen av mars, sier Per Øyvind Voie.

Vil mobilisere transportselskaper

Et viktig steg i det arbeidet er å mobilisere transportselskaper som vil investere i hydrogenkjøretøy for å ta stasjonen i bruk. Det er spesielt her GLP vil blir en viktig samarbeidspartner for H2Truck.

– GLP har mange medlemmer og partnere, og kan hjelpe oss å nå ut med nødvendig informasjon om kjøretøy og stasjoner. Vi har sett at tidligere GLP-piloter har gitt god og bred mobilisering, og håper det samme nå blir resultatet med H2 Truck som pilot i GLP, sier Voie.