H2Truck ble startet i 2019, og har blant annet arbeidet med å få de store produsentene til å distribuere sine hydrogenlastebiler til Norge. Et viktig gjennombrudd var da MAN i 2024 offentliggjorde produksjonen av en førserie av hydrogenlastebiler med forbrenningsmotorer, hvor Norge var hovedsatsingsland med 100 lastebiler planlagt solgt.
Nå arbeides det med å få etablert hydrogenstasjoner langs korridoren Oslo-Trondheim, som er den Enova har pekt ut først.
– Vireon har fått støtte til stasjoner i alle de fire områdene som ble lyst ut, og vi jobber nå på spreng for å nå Enovas frist om investeringsbeslutning innen utgangen av mars, sier Per Øyvind Voie.
Vil mobilisere transportselskaper
Et viktig steg i det arbeidet er å mobilisere transportselskaper som vil investere i hydrogenkjøretøy for å ta stasjonen i bruk. Det er spesielt her GLP vil blir en viktig samarbeidspartner for H2Truck.
– GLP har mange medlemmer og partnere, og kan hjelpe oss å nå ut med nødvendig informasjon om kjøretøy og stasjoner. Vi har sett at tidligere GLP-piloter har gitt god og bred mobilisering, og håper det samme nå blir resultatet med H2 Truck som pilot i GLP, sier Voie.