GLP samlet transportnæringen på Næringslivet Hus

13. februar holdt GLP sitt årlige stormøte for alle partnere, medlemmer og observatører.
13. februar holdt GLP sitt årlige stormøte for alle partnere, medlemmer og observatører.
- Når vi klarer å samle hele bransjen til heldagsmøte, viser det at engasjementet for grønn omstilling i landransporten er stort, sier Ingelin Noresjø, daglig leder i GLP.
Etter at Noresjø ønsket velkommen, ble det panelsamtale med representanter fra person- og varetransporten. Med statssekretæren i salen, snakket Dag Martin Smørdal managing director i SR Group og Frode Jenssen fra Jenssen turbuss om utfordringer i bransjen. Kostnadene for grønn omstilling var et viktig tema. Selv om det finnes gode støtteordninger for grønne kjøretøy er merkostnaden fortsatt signifikant sammenlignet med fossile alternativ. For persontransport er kabotasje en stor utfordring.
Foto: Tom Aksel Mathisen
Etter panelsamtalen var det klart for statssekretær, Ceciel Knibe Kroglund. Hun løftet blant annet frem regjeringens tungbilsatsing i NTP.
Foto: Tom Aksel Mathisen
Klima i et større perspektiv
Etter statssekretærens innlegg hadde GLP invitert Robbie Andrew fra Cicero til å snakke om klima i et større bilde og hvordan utsiktene er for transportsektoren. Andrew viste blant annet til at selv om Norge har innslag av elektriske lastebiler, er utslippene i Norge høyere enn i våre naboland.
Det grønne skiftet går fremover
6. juni 2024 lanserte GLP en klimaanalys av norsk landtransport. Nesten ett år etter rapporten var det Simen Narum i GLP sin tur til å gi publikum en status på hvor vi står. I følge Narum er utviklingen for busser og lastebiler lavere enn forventet, mens bildet for fossilfire lastebiler har en positiv utvikling.
Simen Narum i GLP. Foto: Tom Aksel Mathisen
Drivlinjer frem mot 2030
Nest siste post på programmet før lunsj var en panelsamtale med Ingvild Kilen Rørholt fa Zero, Pia Farstad von Hall i Biogass Norge, Ingebjørg Telnes Wilhelmsen i Norsk Hydrogenforum og Kristin Bremmer Nebben i Drivkraft Norge. Panelet var samstemt om at vi trenger alle løsninger frem mot 2030.
Rett før lunsj holdt John-Kristian Skogholt, transportdirektør i Saint-Gobain Distribution Norway et innlegg om hvordan de ser på det grønne skiftet som en forretningsmulighet.
Foto: Tom Aksel Mathisen
Bilprodusentenes time
Etter lunsj var det klart for Volvo, Scania og Mercedes til å snakke om hvilke kjøretøy som vil bli produsert i årene som kommer. Alle kjøretøyprodusentene satser på el, forbrenningsmotor og biogass, men har størst tro på førstnevnte.
Enova, anskaffelser og biogasspilot
De siste postene på programmet var et innlegg om nyheter fra Enova fra Ane Hagen Kjørholt. Hun viste blant annet til Enovas nye styringsavtale, støtte til ladestasjoner og fyllestasjoner for hydrogen. Ingebjørg Harto fra Leverandørutviklingsprogrammet (LUP) snakket om hvordan offentlige anskaffelser kan være en driver for grønn omstilling.
Som siste post på programmet oppsummerte Bjørn Røst Kjørmo fra GLP og Rune Herje fra Kolly AS, GLPs biogasspilot.
Foto: Tom Aksel Mathisen
Etter endt foredrag var det tid for kaffe og mingling i NHOs lokaler.
GLP takker alle bidragsytere og deltakere som gjorde årets storemøe til en suksess!