Endring av Enovas mandat
Grønt Landtransportprogram, Norsk Industri, Rederiforbundet og ZERO går sammen om nytt mandat for Enova.
Grønt Landtransportprogram, Norsk Industri, Rederiforbundet og ZERO går sammen om nytt mandat for Enova.
Det nye mandatet skal gjelder fra 2025-2029
· Enova er et av de viktigste virkemidlene i klimapolitikken, men styres ikke for å nå klimamålene. Ny avtale skal gjelde frem til 2030, og det er avgjørende at Enova kan støtte løsninger som gir raske klimakutt og raske energiresultater. Regjeringen varsler i sitt forslag til statsbudsjett at de ønsker å videreføre dagens innretning av mandat. Dette vil være uheldig for både norske klimamål og omstillingen i norsk næringsliv.
· De siste tre årene har Enova bidratt til å kutte 400-600 000 tonn CO2 i året, i hovedsakelig fra transport og i ikke-kvotepliktig sektor. Nytt mandat må i tillegg sette mål om utslippskutt i industri og kvotepliktig sektor, slik også Klimautvalget 2050 anbefalte. Det bør settes mål om at Enova skal støtte klimatiltak og energieffektivisering med moden teknologi som ikke er lønnsomme i næringslivet i dag, uten å forskjellsbehandle ulike sektorer.
· Enova må også få et mål om utslippskutt som er i tråd med hvor store kutt vi skal gjennomføre dette tiåret. I tillegg til å inkludere mål om utslippskutt fra industrien og energieffektivisering, må også målene økes. Investeringer i tilgjengelig teknologi vil raskt kunne gi store klima- og energieffekter. Dette er avgjørende for at Norge skal kunne nå de klima- og energimålene som vi har forpliktet oss til.
Sitater fra organisasjonene følger under.
Ingelin Noresjø, daglig leder Grønt Landtransportprogram
Veitrafikk og transport er Norges største utslippssektor og landtransporten alene utgjør 10 prosent. For å kutte utslipp raskt, er det derfor viktig å rulle ut moden teknologi i stor skala. Da må Enovas mandat endres slik at utslippsreduksjoner blir viktigere enn innovasjon og tidlig markedsintroduksjon.
Harald Solberg, administrerende direktør i Norsk Industri
Vi er opptatt av at Enovas midler brukes mest mulig effektivt til å kutte utslipp nå. Enova er det viktigste virkemiddelet vi har for å fremskynde den klima- og energiomstillingen industrien skal gjennom. Da må Enova kunne støtte tiltak både i kvotepliktig og ikke-kvotepliktig sektor, slik at vi får til størst mulig klima- og energigevinst per støttekrone.
Knut Arild Hareide, administrerende direktør i Norges Rederiforbund
For å nå 2030-målet trenger vi virkemidler med utslippskutt som formål. Det har vi ikke i dag. Enova kan spille en sentral rolle, men det krever helt nye politiske signaler i styringsavtalen for de neste fire årene. Enova må få mandat til å støtte kjent teknologi som gir utslippskutt på kort sikt. Dette kan for eksempel være støtte til energieffektiviserende tiltak, og til oppskalering og utrulling av utslippsreduserende teknologi.
Stig Schjølset, daglig leder ZERO
Enova bør få et mål om å kutte mer utslipp, i alle sektorer. Ved å bidra til å rulle ut kjent teknologi kan Enova også bidra til at vi når målene om utslippskutt. ZERO mener det nye mandatet bør sette et mål om årlig å kutte 1,5-2 millioner tonn CO2. Dette er en skjerping og utvidelse av dagens mandat, som kun stiller mål om utslippskutt i ikke-kvotepliktig sektor.