Coop på veg mot nullutslipp med biogass

Publisert

En tredel av flåten som kjører for Coop går nå på biogass.

Lars Gunnar Grønhella er leder kvalitet og miljø transport i Coop Norge. Coop har i dag 35 egeneide biler. Halvparten av disse går nå på biogass. Grønhella forventer at de resterende bilene vil bli utslippsfrie i løpet av få år.

-En tredel av distribusjonsbilene som kjører for Coop fyller nå biogass på tanken. Totalt er det snakk om 110 av 300 biler. Det sier mye om posisjonen biogass har fått. Den har virkelig etablert seg i norsk transportnæring, sier Grønhella.

Lars Gunnar Grønhella i Coop Norge.

Viktigheten av bompengefritak

Grønhella er tydelig på at omstillingen nok ikke hadde skjedd i det omfanget uten bompengefritaket for biogasskjøretøy.

-Vi har strekninger hvor bompengefritak sparer transportøren for 200 000 årlig, for èn bil. Når vi vet at gjennomsnittlig levetid for en lastebil er 4-5 år, betyr det at man kan spare opp mot 1 million kroner i bilens levetid. Det er denne typen tiltak som gjør at alternative drivlinjer kan konkurrere med diesel, sier Grønhella.

El kommer også

Ifølge Grønhella ser de også en endring for elektriske lastebiler, men at det tar noe lenger tid. Generelt er det mangel på strøm som hindrer større utrulling. I dag har vi noen få elbiler i drift, og planlegger for flere.

-Vi etablerer ladeinfrastruktur på egne lagre, i første omgang for distribusjon i nærområdene, men tilgangen på strøm er svært begrenset. Derfor tar det noe lenger tid å få på plass elektriske lastebiler, sier han.

Grønn konkurransekraft

Dag Harlem i Harlem Solutions har nettopp fått 10 nye biogasslastebiler fra Scania. Lastebilene fra Scania har større tanker. Det gjør at bilene kan kjøre lengre avstander enn tidligere. Med denne investeringen går alle bilene fra Harlem Solutions som kjører for Coop på gass.

Dag Harlem, CEO i Harlem Solutions

-Vi har hatt et klart mål om å bli utslippsfrie. Det gjør oss bedre rustet til å takle eventuelle miljøkrav og gir oss også en fordel når vi skal vinne oppdrag. Å tilby grønn transport er blitt en konkurransefordel, sier Harlem.

GLPs biogasspilot

I samarbeid med Rema 1000 startet Grønt Landtransportprogram i 2023 et eget pilotprosjekt for biogass. Målet var å fremskynde utbyggingen av fyllestasjoner for biogass både på Vestlandet og i Nord-Norge. Coop var involvert i prosjektet fra start, og støtter overgangen til mer biogass i både Vest og Nord. Dette er en nødvendig del av en miljøvennlig infrastruktur, i tillegg til el, sier Grønhella.

Bjørn Røst Kjørmo ledet prosjektet fra GLP sin side, og kan slå fast at arbeidet har gitt resultater.

-Da vi startet prosjektet i 2023 var det ikke mulig å kjøre på biogass langs Vestlandet. Nå snaue to år senere ser vi at biogassfyllestasjoner åpnes fortløpende. Det er viktig at transportnæringen ivaretar behovet for beredskap. Nettopp derfor er det viktig at det satses på flere alternativer til diesel, sier Kjørmo.