ASKO og Norsk Scania drar det grønne skiftet litt lenger

9. januar mottok ASKO sin første Scania BEV Regional.

- Dette er en milepælsbil! Den har hatt religiøse navn på mange møter, for i lang tid har vi hørt om den, trodd på den, men ikke sett den, sa administrerende direktør i Norsk Scania, Frode Neteland, da ASKO tirsdag den 9. januar mottok sin første Scania BEV Regional.

I teltet hvor journalister, representanter fra Scania, ASKO og GLP var samlet, var det likevel ikke så mye religiøs stemning. På parkeringsplassen utenfor sto nemlig nyvinningen parkert, og alle hadde sett den på vei inn. I teltet var det derfor nystekte boller og harde fakta det dreide seg om.

Etter hvert som representanter fra Scania og ASKO fortalte, forsto man at fremtidige leveranser av denne lastebilmodellen, trolig sikrer at ASKO når sine mål om fossilfri transport innen 2026.

Scanias nye el-lastebil er på plass hos ASKO.

Bevisste kunder

Fra ASKO ØST sin avdeling i Vestby distribueres det matvarer til nærmere 6000 kunder innen overnatting, restaurant, kiosk, kantine eller andre utsalgssteder som ikke er dagligvarebutikker.

Direktør i ASKO ØST, Anders Korneliussen, kunne overfor GLP slå fast at disse kundene stadig blir mer opptatt av utslippsfri transport.

Bilen som nå er levert, har en rekkevidde på ca 350 km og en totalvekt, med henger, på 44 tonn. Dette gjør det mulig for ASKO å kjøre noen av de lengste rutene uten underveislading. Den første bilen settes i trafikk i Østfold. Ved neste leveranse av biler vil også ruten fra Vestby til Kragerø elektrifiseres.

Adm. direktør i Norsk Scania, Frode Neteland viser stolt frem den nye bilen.

 

75 nye Scania Regional i 2024

Svein Sollie, Transportdirektør i ASKO, fortalte engasjert om ASKO sin satsing ved samtlige avdelinger i Norge.

- Dette er vår første Scania BEV Regional, men vi får 75 til av samme type i løpet av året! Disse skal spres over hele Norge. ASKO skal være fossilfrie i 2026, og kjøper vi 80-85 biler i året, så klarer vi det. Av ca 400 egeneide biler, går 250 av dem på diesel – de skal fases ut.

Global pådriver

Før det ble åpnet for prøvekjøring, avsluttet Sollie med å takke Norsk Scania for samarbeidet. Dette har vart siden 2002, og gleden rundt det var gjensidig.

- Vi er glade for å få være med på bærekraftreisen til ASKO. Dere har vært den største globale pådriveren når det gjelder utvikling av ny teknologi i Scania systemet, sa Frode Neteland, før han benyttet anledningen til å overrekke et flott bilde av den nye bilen til Anders Korneliussen.

Vi i GLP ønsker å gratulere både ASKO og Norsk Scania, og gleder oss til videre samarbeid.