Åpning av Nor-log sitt første ladeanlegg for tyngre kjøretøy

27. januar åpnet Nor-log sitt første ladeanlegg for tunge kjøretøy. Anlegget er også det første av sitt slag i Suldal kommune.
27. januar åpnet Nor-log sitt første ladeanlegg for tunge kjøretøy. Anlegget er også det første av sitt slag i Suldal kommune.
Nor-log har i dag 12 elektriske lastebiler og fem i bestilling. Etter å ha benyttet seg av ladeanleggene på varemottak var det endelig klart for at Nor-log kunne åpne sitt første ladeanlegg for tunge kjøretøy.
- Vi har over lengre tid undersøkt hvordan elektriske lastebiler fungerer sammenlignet med diesel. Nå er vi klare for å ta det ett steg lenger ved å åpne vår første ladestasjon for tyngre kjøretøy her i Sand. Ladeanlegget er første steg mot enda mer elektrifisering i Nor-log. Her kan fire lastebiler lade samtidig og anlegget er åpent for alle, sier Robin Ellingsen, driftsutvikler i Nor-log.
Robin Ellingsen, driftsutvikler i Nor-log.
Behov for testing
Ellingsen sier at Nor-log over lengre tid har sett på elektrifisering som en spennende mulighet, men at det krever en del testing og erfaringsinnhenting før det kan erstatte diesel.
-Elektrifisering gjør at du må tenke nytt og det krever en del prøving og feiling. Ladetiden gjør at det tar noe lengre tid sammenlignet med diesel, men vi ser også at den elektriske motoren er mer effektiv og på sikt tror vi elektrifisering vil kunne utkonkurrere diesel på enkelte etapper, sier han.
Godt oppmøte under åpningen på Nor-logs lokaler i Sand.
Rustet for framtiden
Laderen leveres av det norske teknologiselskapet EMES med hovedkontor i Trondheim.
-Nor-log har nå et moderne anlegg med den nyeste teknologien. Dette anlegget er lagd for framtiden. Anlegget er bygget rundt et sentralskap med 3 tilknyttede ladesøyler. Den største ladesøylen «boosteren» har en effekt på hele 2x500 KW og kommer med væskekjølte ladekabler. Her kan du få en fulladet lastebil på 30-40 minutter. Det betyr at du kan lade samtidig som du losser eller laster. Dermed kommer du deg kjapt ut på vegen igjen, sier Vidar Grøset, adm.dir. i EMES.
Vidar Grøset, adm.dir. i EMES. Bildet viser lader for personbiler som også ble åpnet samme dag.
EMES har nå levert ladestasjoner over hele landet og etterspørselen øker.
-Anlegget i Suldal er ett av mange anlegg vi har levert den siste tiden. Vi ser en økt interesse i markedet for våre ladere og tror flere i transportbransjen nå ser store muligheter ved å gjøre transporten elektrisk, sier Grøset.
Bedre arbeidshverdag
I tillegg til mer effektiv drift er det også andre fordeler med elektriske lastebiler. Bedre sjåførhverdag er en av dem.
-Mange av sjåførene våre har vært skeptiske til elektriske lastebiler. Det er stor yrkesstolthet i denne bransjen om å levere til avtalt sted og tid. Derfor er det nok mange som er bekymret for at elektriske lastebiler ikke skal kunne komme frem i tide. Men når sjåførene ser at lastebilene kommer frem som de skal, samtidig som de innser at el faktisk kan være mer behagelig å kjøre enn diesel endrer de fort mening. Det er flere sjåfører som har kjørt diesel hele livet, men som nå ikke ønsker å gå tilbake til diesel etter å ha prøvd el, sier Ola Nærheim i Nor-log.
Ola har stått for den praktiske implementeringen av elektriske transportløsninger inn og ut fra selskapets anlegg i Sand.
Ola Nærheim sammen med ordfører i Suldal, Mads Drange (Ap).
Grønn omstilling som en forretningsmulighet
Nor-log satser på grønn gransport. Selskapet har i dag 20 biler som går på biogass og 12 elektriske. I løpet av kort tid får selskapet ytterligere fem elektriske lastebiler.
-Vi må hele tiden jobbe med hvordan vi som selskap kan levere raskere og mer effektiv transport for våre kunder. I Nor-log ser vi på den grønne omstillingen som en stor forretningsmulighet samtidig som vi kan bidra til å kutte utslipp. Med effektive logistikkløsninger i nært samarbeid med offensive kunder vet vi det er mulig å kombinere lønnsomhet med bærekraft, sier Robin Ellingsen i Nor-log AS.
El-lastebil over Haukeli?
Ingelin Noresjø, daglig leder i Grønt Landtransportprogram, gratulerer både Nor-log og Suldal med den nye ladestasjonen.
-For å få til endring, må noen tørre å gå foran. Landtransporten er helt avhengig av godt utbygd infrastruktur for at flere skal investere i grønne alternativer. Det er derfor like viktig å bygge ut infrastruktur i distriktene som i de store byene. Om ikke lenge blir det kanskje et vanlig syn med el-lastebiler over Haukeli, sier Noresjø.
Ingelin Noresjø, daglig leder i Grønt Landtransportprogram.