3 spørsmål med Per Harbø
NHOs Per Harbø er nå engasjert i Grønt landtransportprogram der han skal sørge for at pilotprosjektene skyter fart. Her svarer han på tre kjappe spørsmål!
NHOs Per Harbø er nå engasjert i Grønt landtransportprogram der han skal sørge for at pilotprosjektene skyter fart. Her svarer han på tre kjappe spørsmål!
Hva vil være ditt fokus i Grønt landtransportprogram?
Mitt fokusområde i Grønt landtransportprogram vil i hovedsak være å følge opp pilotprosjektene, samt etablere nye. Pilotprosjektene er en viktig del av arbeidet fordi de konkretiserer og operasjonaliserer helt nødvendige tiltak skal vi nå klimamålene på landtransportsiden. Det at hele verdikjeden mobiliseres, inkluderes og tar et ansvar inn i GLPs arbeid er både unikt og spennende. Pilotene skal akselerere utviklingen av grønne drivlinjer, vise at felles innsats virker, samt gjøre GLP enda mer relevant. I tillegg vil jeg være med i det generelle arbeidet og bidra der det trengs:)
Hvordan har den første tiden i ny jobb vært?
Jeg har blitt svært godt mottatt og trives med både det faglige, kollegaene i GLP og ikke minst aktørene i GLP nettverket. Jeg er så heldig å bakgrunn fra annet programarbeid i NHO systemet og har allerede kunne trekke veksler på eksisterende relasjoner. Det å ha, samt bygge ny gode relasjoner blant ulike aktører gjennom felles innsats er både krevende og givende. Skal vi lykkes må alle GLP aktørene være opptatt av å gjøre hverandre gode. Dette mener jeg gjennomsyrer GLP rigget og GLP arbeidet. Jeg gleder meg derfor til fortsettelsen.
Hva mener du er det viktigste vi kan gjøre for å nå klimamålene innen transport?
Det viktigste nasjonale myndigheter kan gjøre er å tilrettelegge for gode rammebetingelser for de som må gjøre jobben, inkl. landtransportens verdikjede og GLP selv. For GLPs del mener jeg vi må ha fokus på (minst) to områder samtidig. Det må løpende jobbes på ledelsesnivå med politikere, myndigheter, virkemiddelapparat og de toneangivende aktørene i hele landtransportens verdikjede. Systemsperrer og barrierer må «ryddes av veien» og virkemidlene må raskt tilpasses behovene til aktørene. Samtidig må vi raskt lykkes med pilotprosjektene og tørre å tenke enda større i fortsettelsen. Vi MÅ tenke stort skal vi være i nærheten av å klare klimamålene! Og det skal vi jo:)
Kontakt oss om Grønt landtransportprogram
Om Grønt landtransportprogram
Forside