Transportmønsteranalyse

På oppdrag av Grønt landtransportprogram og Statens vegvesen har Transportøkonomisk Institutt utarbeidet et kartgrunnlag som etter ferdigstillelse vil vise hvor det bør etableres energistasjoner i Norge for grønn næringstransport. Kartet viser i dag data på hvor lastebiler kjører og stopper i Norge, både lange stopp (>90 min - depotlading) og korte (<90 min - hurtiglading).

Se kartet her

Det videre arbeidet med å utvikle kartet vil bestå i å kartlegge ledige tomter og arealer til energistasjoner, samt nettkapasitet og tilgang. På sikt vil dermed kartet bestå av tre datalag som samlet vil gi verdifull innsikt i hvor det er mest hensiktsmessig å etablere energistasjoner til tyngre kjøretøy i Norge. 

For å øke konverteringen til fossilfrie drivlinjer i tråd med klimamålene er det helt nødvendig å etablere energistasjoner på trafikktunge lokasjoner​. Da dette er kapitalintensivt å bygge ut bør utvalgte lokasjoner være basert på grundige transportmønsteranalyser med representativ data i bunn​. Analyseresultatene vil deretter kunne sees i sammenheng med tomtedatabasen i GLP (samlet inn fra Osloregionen og øvrige aktører) og nett-infrastuktur.

Transportmønsteranalysen vil ha stor nytteverdi for transportører​, speditører, vareeiere​, utbyggere av energistasjoner​, beslutningstakere (kommune, fylke og stat)​, energiselskaper​, - i bunn og grunn alle som eier eller indirekte benytter en tung kjøretøypark i dag​.  

Transportmønsteranalysen er utarbeidet av TØI med data fra Cognia og TØI sitt tidligere LIMCO prosjekt. Analysen ble utført på oppdrag av Grønt Landtransportprogram og Statens Vegvesen. Grønt Landtransportprogram ga partnerbedrifter mulighet til å melde inn egen kjøretøysflåte til analysen via Cognia. Kartet er laget av Viken Fylkeskommune via Osloregionen og Østlandssamarbeidet sitt prosjekt for grønne energistasjoner.