Analyser og rapporter
Kart – fossilfrie energistasjoner
GLP har laget et en Power BI rapport som viser kart over tilgjengelige fossilfrie energistasjoner i Norge. Kartet inkluderer offentlige tilgjengelige stasjoner og bedriftsinterne ladere som kan benyttes ved avtale.
Klimaanalyse av norsk landtransport
I denne rapporten har Grønt Landtransportprogram (GLP) laget en klimaanalyse av norsk landtransport. Det inkluderer utslipp fra tunge kjøretøy som lastebiler, busser og varebiler.
Transportmønsteranalyse
På oppdrag av Grønt landtransportprogram og Statens vegvesen har Transportøkonomisk Institutt utarbeidet et kartgrunnlag som etter ferdigstillelse vil vise hvor det bør etableres energistasjoner i Norge for grønn næringstransport. Kartet viser i dag data på hvor lastebiler kjører og stopper i Norge, både lange stopp (>90 min - depotlading) og korte (<90 min - hurtiglading).
Biogass - Et marked i rask endring
Rapporten er utført av analysebyrået Stakeholder på oppdrag fra Grønt landtransportprogram, og ble lansert i forbindelse med vårt biogass-pilotprosjekt. Den viser at veksten i gasslastebiler så langt i 2022 har vært svært høy i Norge, særlig sammenliknet med det europeiske kontinentet som en helhet.
Infrastrukturkostnader for etablering av et nettverk av energistasjoner til tungstransport
THEMA Consulting Group har i samarbeid med Grønt landtransportprogram utarbeidet en rapport om behov for lade- og fylleinfrastruktur for Norge frem mot 2030 (50 % kutt i CO2) og 0-utslipp i 2040.
Grønn lastebiltransport - Teknologistatus, kostnader og brukererfaringer
Batterielektriske lastebiler vil i 2025 være det billigste alternativet til diesel gitt at dagens rammebetingelser videreføres. Dette kommer frem i en rapport uført og utgitt av Transportøkonomisk institutt i samarbeid med Grønt landtransportprogram.
Veileder for anskaffelse av grønn transport i offentlig og privat sektor
Denne veilederen er laget for deg som gjør innkjøp i en bedrift og for deg som foretar anskaffelser for offentlige virksomheter (stat, fylke og kommune). Målet med veilederen er å få flest mulig private og offentlige innkjøpere til å etterspørre løsninger som fremmer klimavennlig transport i sine vare – og tjenesteleveranser.
Veilederen henviser ikke til konkrete løsninger. Dette fordi nye løsninger utvikles i et høyt tempo. Vi har isteden lagt vekt på hvordan innkjøper - steg for steg - skal drive prosessen for å få relevant innsikt og kunnskap for å etterspørre løsninger som fremmer klimavennlig transport.
Du vil finne mange linker i veilederen som loser deg videre til aktuelle og relevante sider.