Mageplask for tungtransporten i regjeringens klimamelding
Regjeringen la torsdag frem ny klimamelding. De som hadde sett fram til ny politikk fra regjeringen for å kutte utslipp i Norge, må lete med lupe, men blir likevel skuffet.
Regjeringen la torsdag frem ny klimamelding. De som hadde sett fram til ny politikk fra regjeringen for å kutte utslipp i Norge, må lete med lupe, men blir likevel skuffet.
Høsten 2023 startet et pilotprosjekt for utbygging av fyllestasjoner for flytende biogass på Vestlandet og Nord-Norge. Målet for prosjektet var å samle bransjen for raskt å gjøre biogass tilgjengelig på strekningene Kristiansand, via Bergen til Ålesund og fra Fauske til Alta.
1. april overleverte daglig leder i GLP, Ingelin Noresjø, rapporten "Skalering av biogasskorridorer for tunge lastebiler" til statssekretær Astrid Hoem. Rapporten er utarbeidet sammen med REMA 1000.
27. mars lanserte Zero sin årlige klimarapport. Rapporten viser at utslippene i landtransporten kan kuttes med 6,7 millioner tonn innen 2030 og 8,2 millioner tonn i 2035.
Sammen med 2030-sekretariatet i Sverige og Rådet for Grøn Omstilling i Danmark skal GLP jobbe for raskere utslippskutt i ØKS-regionen.
En tredel av flåten som kjører for Coop går nå på biogass.
Grønt Landtransportprogram består av nesten 80 partnerbedrifter fra hele landtransportens verdikjede.
Bedrifter og organisasjoner som er interessert og ønsker å delta kan kontakte oss. Programmet er tilgjengelig for alle virksomheter uavhengig av bransjetilknytning.
Medlemsorganisasjonene er bransje- og interesseorganisasjoner som bidrar inn i programmet ved å være med på å utvikle mål, strategier og tiltak som fører til en forsert utskifting til lav-og nullutslippsteknologi i transport-, anlegg-og landbrukssektoren.
Offentlige virksomheter deltar aktivt i programmets ulike aktiviteter, møter og pilotprosjekter. Som observatører får offentlige virksomheter en unik mulighet til å inngå i samarbeid med hele sektoren.